Recenze: Rozum a cit (v jednadvacátém století)

1/01/2016

Když se řekne Rozum a cit, každý si jistě vybaví jméno Jane Austenová. Její knihy se již dočkali obrovského množství moderních variací jako třeba té se zombie. Joanna Trollopeová se ale až do takových extrému nehrnula a vsadila spíše na současnou a moderní verzi legendárního Rozumu a citu. Originál jsem nečetla a tak neodhadnu, jak moc se tato kniha podobá předloze, ale tipuji, že až tak velký rozdíl mezi knihami nebude.

Z téhle knížky mám tak trochu rozpačité pocity. Vlastně celkem hodně rozpačité pocity. Čekala jsem opravdovou moderní verzi, avšak o modernosti se nedá vůbec mluvit. Kniha ani trochu nepřipomínala současný příběh rodiny, která přišla o domov. Auta, telefony, počítače se v knize téměř vůbec nevyskytují. To by ani nebylo to hlavní. I samotný styl autorčina psaní působí jako z jiného století. Vše jako by se zaseklo v minulosti. Není to zlé, ale není to ono.

Joanna Trollope má i přes to úžasné nadání. To, jak dokáže popsat doslova cokoliv, je úžasné. Moc se mi líbilo, jak vykreslila rodinu Daschwoodovu, ostatní postavy, jejich vzájemné vztahy i trable v otázce financí i lásky. Vše mělo opravdu realistický nádech. Tím asi končí výčet věcí, které jsem si oblíbila. Největší problém jsem měla s tím, že se kniha opravdu hodně táhla. Rozum a cit bych proto označila za jednu z nejnudnějších knih roku 2015

Během necelých čtyři sta stran se prakticky nic neudálo a nevyřešilo. Daschwoodovic rodina neustále řešila to samé do kolečka - peníze, večírky a trable s láskou. Skoro nikomu z nich nic neříkala práce nebo alespoň snaha o to, nějaké peníze vydělat. Zato stěžovat si na, jaké to jsou chudinky, to jim šlo skvěle. Jakoby všechny tři žily ve své vlastní bublině a odmítaly přijmout realitu. Všechny postavy mi navíc hrozně splývaly. Sestry Marianne a Margaret ještě pořád nerozeznám, jejich objekty lásky také ne.

Rozum a cit v jednadvacátém století mě jednoduše nebavil. Tato kniha ve mě nevyvolala nadšení a hned několikrát jsem během její četby málem usnula. Mrzí mě to, protože mi tenhle celý nápad přišel dosti zajímavý. Od převyprávění klasik si dám teď asi chvíli přestávku.

Název: Rozum a cit v jednadvacátém století
Autor: Joanna Trollope
Datum vydání: 10. listopadu 2015